Succesvol social media implementeren

Kunt u mij helpen? Ik wil volgende week graag een twitter account met 1.000 volgers!

Het zal je misschien verbazen hoe vaak wij deze vraag voorbij zien komen. Een tikkeltje gedesillusioneerd gaat men soms met ons antwoord weer naar buiten: het succesvol implementeren van social media binnen je organisatie kost gemiddeld 2 tot 3 jaar. Dit betekent dan ook dat de ROI (Return on Investment) een langere adem nodig heeft dan we van de traditionele manier van marketing bedrijven gewend zijn. Loont het dan wel de moeite om in dit onzekere avontuur in te stappen?

Cultuuromslag

Zakelijk aan de slag gaan met social media betekent dat de ‘mindset’ van de hele organisatie erop ingesteld moet zijn. Als bedrijf ben je niet langer alleen maar de zender: mijn Product verkoop ik vanuit deze Plaats, ondersteund door deze Promotie voor deze Prijs… Owja, aan deze Peoples natuurlijk. De 5 P’s van de OUDE marketinggedachte. Bedrijven dienen een verschuiving te maken van ‘alleen maar zenden’ naar ‘de interactie met de klant aangaan’. Het besef moet ontstaan dat je doelgroep – of je het nu leuk vindt of niet – massaal social media in haar dagelijks leven heeft geïntegreerd. Lekker op de bank meestemmen met the Voice of Holland en in de pauze naar reviews zoeken over de nieuwe bonenmachine van Senseo. Twitter ik meteen even dat ik vandaag zo goed ben geholpen door de helpdeskmedewerker van UPC, mag ook weleens gezegd worden.

Kortom: mensen laten zich steeds meer beïnvloeden door de informatie die zij uit hun sociale netwerken gratis kunnen filteren. Als mijn beste vriend wild enthousiast is over de allernieuwste iPhone-killer-smartphone, ben ik eerder geneigd hem te geloven dan die gelikte TV commercial die hetzelfde vertelt. Waarom? Omdat ik mijn vrienden meer vertrouw dan een organisatie met voor mij onbekende mensen. Het nu volgende filmpje spreekt boekdelen:

Prosumenten

Een klant is dus niet langer iemand die braaf je product koopt omdat je zegt dat het fantastisch is. Sterker, mensen zullen door alle nieuwe online mogelijkheden het liefst iedereen laten weten wat ze van jouw product of dienst vinden. Bevind je je als bedrijf niet op social media, dan zul je deze positieve óf negatieve ‘reviews’ nooit te zien krijgen. “Nou en!” Nou en??? Dit zijn regelrechte gemiste kansen. Je zou een positieve reactie prima als testimonial kunnen gebruiken. Zo kan een klant een prima ambassadeur voor je bedrijf worden. En die negatieve reactie verdient ook zeker je aandacht. Ga de dialoog aan met de afzender; wellicht heeft deze klant (!) wel een goede tip om mee te nemen in je volgende denktank meeting. Eigenlijk begint ‘consument’ langzaam aan een vies woord te worden; het klinkt zo willoos. Haal daarom voordeel uit de mening van je huidige en toekomstige prosumenten. Want het product of je dienst is straks veel beter afgestemd op de doelgroep doordat er geluisterd is naar de input uit je diverse social media kanalen!

Er is een lange weg te gaan voor je gedegen je eerste stappen in social media land kunt zetten. Wees daarom goed voorbereid! Ben je overtuigd van de mogelijkheden? Besef je dat social media toewijding en tijd kost? Zijn er binnen je organisatie enthousiaste aanjagers te vinden? Ben je bereid je doelgroep een kijkje in de keuken te geven door informatie te delen? Schroom dan niet en stap nu nog op die steeds sneller rijdende trein. Voor die aan je voorbij raast. Dan nemen we daarna eens goed de tijd om te onderzoeken wat je precies met social media wilt bereiken en hoe we je doelgroep daarin kunnen betrekken.

Dit artikel is mede geïnspireerd door het boek “Get social in business – Social media op het werk” van Jeanet Bathoorn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© Copyright - Picard - Merkmeesters